Απαντήσεις στα συνήθη ερωτήματα των εκπαιδευτικών για το θέμα της φιλαναγνωσίας
Πού θα βρω χρόνο για προώθηση της φιλαναγνωσίας;
Η πίεση του χρόνου και της ύλης είναι το πρώτο πρόβλημα που καλείται να λύσει ένας εκπαιδευτικός που θέλει να προωθήσει τη φιλαναγνωσία. Αρχικά, θα πρέπει να εκτιμήσουμε τις πολύ θετικές συνέπειες της φιλαναγνωσίας στη σχολική επιτυχία των μαθητών μας. Όπως αποδεικνύουν πάρα πολλές έρευνες, το εκπαιδευτικό μας έργο θα γίνει πολύ πιο γρήγορο και αποτελεσματικό αν καταφέρουμε να αυξήσουμε τα επίπεδα φιλαναγνωσίας των μαθητών μας. Με λίγα λόγια, δεν σπαταλάμε χρόνο όταν τον αφιερώνουμε στη φιλαναγνωσία-αντίθετα, καλλιεργώντας την επενδύουμε σε σημαντικά οφέλη για την ανάπτυξη και εξέλιξη των μαθητών μας.
Επιπρόσθετα, η φιλαναγνωσία μπορεί να υλοποιηθεί και διαθεματικά μέσα από πολύ λίγο χρόνο που αφιερώνουμε σε διαφορετικά μαθήματα. Εξάλλου, υπάρχουν πολλά παραδείγματα εκπαιδευτικών που έχουν καταφέρει να λύσουν το πρόβλημα χρόνου μέσα από συστηματική δουλειά με τα παιδιά και έξυπνη οργάνωση και διαχείριση του χρόνου. Μπορούμε να εκμεταλλευτούμε το χαμένο χρόνο της καθημερινότητας του σχολείου για ελεύθερη, εθελοντική ανάγνωση. Τέτοιος χρόνος είναι ο κενός χρόνος όταν τα παιδιά τελειώνουν μια εργασία και περιμένουν να αρχίσουν κάποια άλλη ενότητα. Επίσης, κάποιες σύντομες δράσεις (5-10 λεπτά), οι οποίες όταν επαναλαμβάνονται συχνά έχουν σημαντικά αποτελέσματα. Τέτοιες δράσεις είναι η καθιέρωση ενός πεντάλεπτου, μια μέρα την εβδομάδα, για παρουσιάσεις βιβλίων από τους μαθητές ή η μεγαλόφωνη ανάγνωση αποσπασμάτων από ένα βιβλίο από τον εκπαιδευτικό «σε δόσεις», 10 λεπτά σιωπηρής ανάγνωσης το πρωί από όλα τα παιδιά, κ.ά. Όλα αυτά βοηθούν στο να βάλουμε τη φιλαναγνωσία στην σχολική μας καθημερινότητα χωρίς να σπαταλάμε τον διδακτικό χρόνο.
Ποια βιβλία είναι τα πιο κατάλληλα για την προώθηση της φιλαναγνωσίας;
Τα πιο κατάλληλα βιβλία είναι τα βιβλία που θα ελκύσουν τους μαθητές σας.. Και επειδή κάθε παιδί αποτελεί μοναδική προσωπικότητα με τα δικά του ενδιαφέροντα και κλίσεις, θα πρέπει να γνωρίζουμε τις ανάγκες και την ιδιοσυγκρασία του κάθε παιδιού μέσα στην τάξη σας. Το επόμενο βήμα θα είναι μέσα από βιβλιοπροτάσεις και εμψυχώσεις να τους φέρουμε σε επαφή με όσον το δυνατό περισσότερα κατάλληλα βιβλία, ώστε οι ίδιοι να ανακαλύψουν τα κίνητρά τους για διάβασμα.
Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον πλούσιο σε βιβλία. Όλα τα βιβλία έχουν τη θέση και την αξία τους και δεν υποτιμούμε κανένα. Ταυτόχρονα ενθαρρύνουμε τα παιδιά να «δοκιμάζουν» τα πάντα: κόμικς, περιοδικά, παραμύθια, ποίηση, εικονογραφημένα, μυθιστορήματα περιπέτειας και επιστημονικής φαντασίας, κοινωνικά, ιστορικά, βιβλία γνώσεων, ψηφιακά κείμενα κ.ά.
Πώς μπορώ να πείσω τα παιδιά να διαβάζουν;
Δεν μπορούμε (σίγουρα όχι με λόγια) και ούτε διαθέτουμε κάποιο μαγικό ραβδί! Το καλύτερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να λειτουργήσουμε, εμείς οι εκπαιδευτικοί ως πρότυπα ενθουσιώδους αναγνώστη και να τους προσφέρουμε ευκαιρίες για να ανακαλύψουν την αναγνωστική απόλαυση. Να δημιουργήσουμε μια γωνιά βιβλιοθήκης όπου οι μαθητές θα χαλαρώνουν, θα παίξουν και θα απολαύσουν τις δραστηριότητες φιλαναγνωσίας , οι οποίες δε θα θυμίζουν καθόλου μάθημα. Έτσι, και τα πιο «δύσκολα» παιδιά θα βρουν κάποιο ενδιαφέρον για να συμμετέχουν στο παιχνίδι και να το απολαύσουν.
Πού θα βρω χρόνο για προώθηση της φιλαναγνωσίας;
Η πίεση του χρόνου και της ύλης είναι το πρώτο πρόβλημα που καλείται να λύσει ένας εκπαιδευτικός που θέλει να προωθήσει τη φιλαναγνωσία. Αρχικά, θα πρέπει να εκτιμήσουμε τις πολύ θετικές συνέπειες της φιλαναγνωσίας στη σχολική επιτυχία των μαθητών μας. Όπως αποδεικνύουν πάρα πολλές έρευνες, το εκπαιδευτικό μας έργο θα γίνει πολύ πιο γρήγορο και αποτελεσματικό αν καταφέρουμε να αυξήσουμε τα επίπεδα φιλαναγνωσίας των μαθητών μας. Με λίγα λόγια, δεν σπαταλάμε χρόνο όταν τον αφιερώνουμε στη φιλαναγνωσία-αντίθετα, καλλιεργώντας την επενδύουμε σε σημαντικά οφέλη για την ανάπτυξη και εξέλιξη των μαθητών μας.
Επιπρόσθετα, η φιλαναγνωσία μπορεί να υλοποιηθεί και διαθεματικά μέσα από πολύ λίγο χρόνο που αφιερώνουμε σε διαφορετικά μαθήματα. Εξάλλου, υπάρχουν πολλά παραδείγματα εκπαιδευτικών που έχουν καταφέρει να λύσουν το πρόβλημα χρόνου μέσα από συστηματική δουλειά με τα παιδιά και έξυπνη οργάνωση και διαχείριση του χρόνου. Μπορούμε να εκμεταλλευτούμε το χαμένο χρόνο της καθημερινότητας του σχολείου για ελεύθερη, εθελοντική ανάγνωση. Τέτοιος χρόνος είναι ο κενός χρόνος όταν τα παιδιά τελειώνουν μια εργασία και περιμένουν να αρχίσουν κάποια άλλη ενότητα. Επίσης, κάποιες σύντομες δράσεις (5-10 λεπτά), οι οποίες όταν επαναλαμβάνονται συχνά έχουν σημαντικά αποτελέσματα. Τέτοιες δράσεις είναι η καθιέρωση ενός πεντάλεπτου, μια μέρα την εβδομάδα, για παρουσιάσεις βιβλίων από τους μαθητές ή η μεγαλόφωνη ανάγνωση αποσπασμάτων από ένα βιβλίο από τον εκπαιδευτικό «σε δόσεις», 10 λεπτά σιωπηρής ανάγνωσης το πρωί από όλα τα παιδιά, κ.ά. Όλα αυτά βοηθούν στο να βάλουμε τη φιλαναγνωσία στην σχολική μας καθημερινότητα χωρίς να σπαταλάμε τον διδακτικό χρόνο.
Ποια βιβλία είναι τα πιο κατάλληλα για την προώθηση της φιλαναγνωσίας;
Τα πιο κατάλληλα βιβλία είναι τα βιβλία που θα ελκύσουν τους μαθητές σας.. Και επειδή κάθε παιδί αποτελεί μοναδική προσωπικότητα με τα δικά του ενδιαφέροντα και κλίσεις, θα πρέπει να γνωρίζουμε τις ανάγκες και την ιδιοσυγκρασία του κάθε παιδιού μέσα στην τάξη σας. Το επόμενο βήμα θα είναι μέσα από βιβλιοπροτάσεις και εμψυχώσεις να τους φέρουμε σε επαφή με όσον το δυνατό περισσότερα κατάλληλα βιβλία, ώστε οι ίδιοι να ανακαλύψουν τα κίνητρά τους για διάβασμα.
Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον πλούσιο σε βιβλία. Όλα τα βιβλία έχουν τη θέση και την αξία τους και δεν υποτιμούμε κανένα. Ταυτόχρονα ενθαρρύνουμε τα παιδιά να «δοκιμάζουν» τα πάντα: κόμικς, περιοδικά, παραμύθια, ποίηση, εικονογραφημένα, μυθιστορήματα περιπέτειας και επιστημονικής φαντασίας, κοινωνικά, ιστορικά, βιβλία γνώσεων, ψηφιακά κείμενα κ.ά.
Πώς μπορώ να πείσω τα παιδιά να διαβάζουν;
Δεν μπορούμε (σίγουρα όχι με λόγια) και ούτε διαθέτουμε κάποιο μαγικό ραβδί! Το καλύτερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να λειτουργήσουμε, εμείς οι εκπαιδευτικοί ως πρότυπα ενθουσιώδους αναγνώστη και να τους προσφέρουμε ευκαιρίες για να ανακαλύψουν την αναγνωστική απόλαυση. Να δημιουργήσουμε μια γωνιά βιβλιοθήκης όπου οι μαθητές θα χαλαρώνουν, θα παίξουν και θα απολαύσουν τις δραστηριότητες φιλαναγνωσίας , οι οποίες δε θα θυμίζουν καθόλου μάθημα. Έτσι, και τα πιο «δύσκολα» παιδιά θα βρουν κάποιο ενδιαφέρον για να συμμετέχουν στο παιχνίδι και να το απολαύσουν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου