Είναι γενικά αποδεκτό ότι τα παιδιά επιλέγουν τα βιβλία κυρίως από το πόσο ελκυστικό είναι το εξώφυλλο τους.
Εμείς οι εκπαιδευτικοί που ενδιαφερόμαστε για την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας, θα είναι καλό να βοηθήσουμε τα παιδιά να επεξεργάζονται τις πληροφορίες που παίρνουν από το εξώφυλλο ενός βιβλίου καθώς και από το οπισθόφυλλο.
Μην ξεχνάμε ότι η φιλαναγνωσία δεν αποτελεί ένα ακόμα μάθημα. Έχει σκοπό να καλλιεργήσει την αγάπη για τη λογοτεχνία και το βιβλίο. Με διάφορα παιχνίδια μπορούμε να τραβήξουμε την προσοχή των παιδιών στα εξώφυλλα των βιβλίων και να τα εξασκήσουμε στο πώς να αντλούν πληροφορίες χρήσιμες για την επιλογή τους.
Να λοιπόν μερικές ιδέες για να αξιοποιήσουμε τα εξώφυλλα των βιβλίων στις δράσεις φιλαναγνωσίας που θα οργανώσουμε στην τάξη μας.
• Είναι μια καλή ιδέα να παρουσιάσουμε στα παιδιά διάφορα εξώφυλλα βιβλίων και έχοντας κρύψει τον τίτλο να μαντέψουν αυτά ένα δικό τους τίτλο.
• Επίσης να δώσουμε στα παιδιά (αφού χωριστούν σε ομάδες) ένα εξώφυλλο βιβλίου και να μαντέψουν την ιστορία και τους ήρωες. Μετά τους διαβάζουμε το βιβλίο για να διαπιστώσουν αν μάντεψαν σωστά. Κερδίζει όποια ομάδα μάντεψε σωστά.
• Μπορούμε να παίξουμε και κάποιο παιχνίδι με τα βιβλία της βιβλιοθήκης , ώστε να έχουν την ευκαιρία να ψάξουν και για άλλα βιβλία του ιδίου συγγραφέα αν υπάρχουν.
• Αν έχουμε δυνατότητα και υπάρχει βιβλιοθήκη στο σχολείο, προβαίνουμε σε μιαν απλή ταξινόμηση των βιβλίων. Παράδειγμα: ταξινομούμε με τα παιδιά τα βιβλία σύμφωνα με το χρώμα του εξώφυλλου τους, σύμφωνα με το μέγεθός τους ή σύμφωνα με τη ζωγραφιά του εξώφυλλου (ζώα, παιχνίδια, άνθρωποι,φύση κ.ά.)
• Φιλοτεχνούμε το «βιβλιόδεντρο» στη γωνιά φιλαναγνωσίας και κρεμάμε στα φύλλα του φωτοτυπίες από τα εξώφυλλα των βιβλίων που διαβάσαμε στην τάξη.
• Ζωγραφίζουμε δικά μας εξώφυλλα για τα βιβλία που
μας αρέσουν. Η κάθε ομάδα επιλέγει ένα βιβλίο και ζωγραφίζει το δικό της εξώφυλλο.
• Παρουσιάζουμε στα παιδιά 4 εξώφυλλα βιβλίων και κατόπιν διαβάζουμε αποσπάσματα από τα συγκεκριμένα βιβλία. Τα παιδιά πρέπει να μαντέψουν σε ποιο βιβλίο αναφέρονται τα αποσπάσματα αυτά έχοντας ως κριτήριο το εξώφυλλο.
Είναι μερικές από τις δράσεις φιλαναγνωσίας με αφορμή τα εξώφυλλα των βιβλίων. Μπορούμε να σκεφτούμε και άλλες πολλές βάζοντας σε ενέργεια τη φαντασία και το μεράκι μας με σκοπό να κάνουμε πιο ελκυστικό τον τρόπο προσέγγισης της λογοτεχνίας.
Όλες αυτές οι δράσεις θα μας βγάλουν από τη σχολική καθημερινότητα και θα μας δώσουν πλούσιο υλικό για την καλλιέργεια της φαντασίας και της δημιουργικότητας των μαθητών μας.
Ελισάβετ Τάρη
Σχολ. Σύμβουλος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου